''Calcaiul de aluminiu'' de la Aiud"
In 1973, undeva langa albia raului Mures se descoperea la adancimea de 10 m., alaturi de cateva oase de mamut fosilizate, un obiect misterios ce avea sa puna multa lume pe jar mai bine de 30 de ani. Supus unor multiple teste de laborator, obiectul respectiv s-a dovedit a avea o compozitie din aluminiu de inalta puritate, greu de realizat chiar si astazi.
Aluminiul a fost descoperit abia in a doua jumatate a sec. XIX, este asadar imposibil ca enigmaticul obiect sa fi apartinut unor oameni preistorici care erau in acea vreme la stadiul de vanatori-culegatori si nu cunosteau metalele. Trec peste toate speculatiile cu privire la provenienta si utilitate, cert este ca in anul 2000, un istoric clujean se hotaraste sa dezlege misterul. Banuind ca ar putea fi piesa parte a unui aparat de zbor a trimis fotografii in detaliu mai multor firme producatoare de avioane. Primii care au raspuns au fost rusii de la IAK, acestia i-au sugerat ca piesa poate fi din trenul de aterizare al unui Messerschmitt (avion german de vanatoare din timpul celui de Al Doilea Razboi Mondial).
A trimis fotografiile pentru confirmare in Germania de unde raspunsul a venit clar si raspicat: este o placa extractoare pentru roata din fata de la modelul Messerschmitt ME 262, o piesa din trenul de aterizare responsabil cu plierea rotii in timpul zborului.
Mister rezolvat! Sau nu?
Nu a facut decat sa dea nastere la mai multe intrebari....iata cateva dintre ele:
- produceau germanii la sfarsitul razboiului cand resursele erau drastic diminuate aluminiu cu o inalta puritate? NU!
- de la ce inaltime ar fi trebuit sa cada piesa respectiva pentru a se ingropa (chiar langa oasele respective) la o adancime de 10m stiut fiind faptul ca aluminiul este un metal cu greutate scazuta dar si cu punct de topire relativ scazut, frecarea din atmosfera daca nu l-ar fi topit integral, il deforma grav, cu siguranta.
- piesa de la avionul de vanatoare amintit mai sus, este mult mai mare si doar vag asemanatoare cu obiectul nostru...surpriza fiind faptul ca NU era fabricata din aluminiu ci fier.
- din cele 1.400 de unitati Messerschmidt Me-262 Schwalbe asamblate, doar 100 au intrat in actiune in 1944 pe frontul de VEST...nicidecum nu au zburat in est.
Si intrebarile pot continua, polemicile nu s-au potolit, ba chiar dimpotriva.
[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
In 1973, undeva langa albia raului Mures se descoperea la adancimea de 10 m., alaturi de cateva oase de mamut fosilizate, un obiect misterios ce avea sa puna multa lume pe jar mai bine de 30 de ani. Supus unor multiple teste de laborator, obiectul respectiv s-a dovedit a avea o compozitie din aluminiu de inalta puritate, greu de realizat chiar si astazi.
Aluminiul a fost descoperit abia in a doua jumatate a sec. XIX, este asadar imposibil ca enigmaticul obiect sa fi apartinut unor oameni preistorici care erau in acea vreme la stadiul de vanatori-culegatori si nu cunosteau metalele. Trec peste toate speculatiile cu privire la provenienta si utilitate, cert este ca in anul 2000, un istoric clujean se hotaraste sa dezlege misterul. Banuind ca ar putea fi piesa parte a unui aparat de zbor a trimis fotografii in detaliu mai multor firme producatoare de avioane. Primii care au raspuns au fost rusii de la IAK, acestia i-au sugerat ca piesa poate fi din trenul de aterizare al unui Messerschmitt (avion german de vanatoare din timpul celui de Al Doilea Razboi Mondial).
A trimis fotografiile pentru confirmare in Germania de unde raspunsul a venit clar si raspicat: este o placa extractoare pentru roata din fata de la modelul Messerschmitt ME 262, o piesa din trenul de aterizare responsabil cu plierea rotii in timpul zborului.
Mister rezolvat! Sau nu?
Nu a facut decat sa dea nastere la mai multe intrebari....iata cateva dintre ele:
- produceau germanii la sfarsitul razboiului cand resursele erau drastic diminuate aluminiu cu o inalta puritate? NU!
- de la ce inaltime ar fi trebuit sa cada piesa respectiva pentru a se ingropa (chiar langa oasele respective) la o adancime de 10m stiut fiind faptul ca aluminiul este un metal cu greutate scazuta dar si cu punct de topire relativ scazut, frecarea din atmosfera daca nu l-ar fi topit integral, il deforma grav, cu siguranta.
- piesa de la avionul de vanatoare amintit mai sus, este mult mai mare si doar vag asemanatoare cu obiectul nostru...surpriza fiind faptul ca NU era fabricata din aluminiu ci fier.
- din cele 1.400 de unitati Messerschmidt Me-262 Schwalbe asamblate, doar 100 au intrat in actiune in 1944 pe frontul de VEST...nicidecum nu au zburat in est.
Si intrebarile pot continua, polemicile nu s-au potolit, ba chiar dimpotriva.
[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]